lauantai 7. tammikuuta 2017

Blogitiimi - Tavoitteita vuodelle 2017

Vuoden ensimmäinen Blogitiimi-postaus on vuorossa seuraavaksi. Vuoden vaihtumisen myötä melko luonnollinen aihevalinta tälle postaukselle oli Tavoitteita vuodelle 2017. Mä en tehnyt ainuttakaan uudenvuodenlupausta tälle vuodelle, kuten en myöskään viime vuodelle. En jaksa uskoo semmosiin, koska yhtä hyvin voi päättää kolmas kesäkuuta, että nyt alan tekemään näin tai lopetan ton. Tässä postauksessa ei siis onneks käsitelläkkään uudenvuodenlupauksia, vaan tavotteita. Lupaus ja tavoite liippaa kuitenki hyvin läheltä toisiaan, lupaus on "virallisempi" ja siitä ei haluta lipsua, toisinku tavote on vaan asia, jonka toivoo toteutuvan.

Valittiin kategorioiksi työ, vapaa-aika, opiskelu, liikunta, blogitiimi ja muut aiheet, jos on jotain lisättävää. Mä yhdistin työ- ja opiskelukategoriat, koska ens vuodelle niitä ei oo erikseen luvassa, vaan yhdistettynä.
Postauksen kuvat on We♥it:istä.
Mä hain syksyn yhteishaussa kouluun, olisin hakenut sinne jo kevään yhteishaussa, mut tätä kyseistä koulutusta ei alkanut elokuusta, ja tää seuraava alkoi tammikuussa. Kävin soveltuvuuskokeissa lokakuussa, omasta mielestä ne meni paljon huonommin kuin olisin toivonut, mut suureks yllätyksekseni mä pääsin sinne! Eikä se ollut mikään itsestäänselvyys, koska kuitenki vaan 35 hakijaa valittiin noin sadasta. Koulu alkaa virallisesti 9 päivän päästä! Tää koulutus kestää noin 2-2,5 vuotta, riippuen jokaisen lähtötilanteesta. Kuitenkin kun aikuiskoulutus on kyseessä, niin siellä saattaa osalla olla jo pitkäkin työhistoria takana, josta saa hyväkslukuja.

Mun tavote opiskeluun liittyen on, että valmistun sieltä koulusta. Vaikka se ei vuoden 2017 aikana ehdikkään tapahtua, mut jo ens vuonna pitäis valmistua, joten nopeella tahdilla pitää suorittaa opintoja. Työn liitin tähän kategoriaan myös, koska syyslukukausi tulee olemaan melko työssäoppimis-painotteista, vaikka se onkin työssäoppiminen eikä varsinainen työ. Kollaasin kuvista saattanette päätellä, mille alalle oon päätynyt. Tää on ihan mun unelma-ala ollut lapsesta saakka, enkä oikeestaan osaa sitä mitenkään selittää, miksen oo aikasemmin tälle alalle edes pyrkinyt opiskelemaan.
Vapaa-ajalle mä en halua edes asettaa mitään suuria tavotteita, koska mulle on ihan riittävästi tavotetta siinä, että valmistun koulusta. Mut on pieniä tavotteita, jotka osaltaan tukee tätä opiskelu-tavoitetta. Ensimmäisenä ihan jo se, että nukkuisin tarpeeks. Mä tarviin järkyttävät määrät unta, vasta 10h nukkumisen jälkeen alkaa olla herätessä pirteä olo, mielummin nukkuisin vaikka 12h. Mulle ei ikinä riittäis jotkut 5-7h unet, varsinkaan jos ajattelin käydä koulua ja elää normaalia elämää. Kesän jälkeen mun unirytmi on ollut ihan päälaellaan, joulukuussa oon saanut sitä jo vähän korjattua. Koulun alkaessa on pakko mennä ajoissa nukkumaan, et jaksan herätä aamulla. Ja koulupäivän jälkeen olis kiva tehdä jotain muutakin, ku mennä samantien nukkumaan ku pääsee kotiin.

Tavotteena on myös, että viettäisin aikaa vaan niiden ihmisten kanssa, jotka saa mut hyvälle tuulelle. Joiden kanssa on hauskaa, joiden kanssa ymmärretään toisiamme ja jotka on mulle tärkeitä. En jaksa enää olla joidenkin ihmisten kanssa vaan siks, että siitä on tullut tapa, enkä halua loukata niitä. Ei ystävyyden pitäis koskaan olla mikään tapa. Haluun keskittyy niihin ihaniin ihmisiin, jotka on oikeita ystäviä. En kaipaa muutenkaan enää mun elämään negatiivisia ihmissuhteita, enkä varsinkaan ylimääräistä draamaa.

Haluan matkustaa! Yks matka onkin varattuna jo, mut sen lisäks haluan matkustaa Tukholmaan monta kertaa, ja viipyä siellä pitkään! Haluaisin myös panostaa enemmän blogiin tänä vuonna. En ota siitä mitään suurta stressiä, mut yritän parhaani, koska tää on tärkee harrastus, josta tulee hyvä mieli!
Yks yleisimpiä ihmisten lupauksia ja tavotteita uudelle vuodelle on joku liikuntaan liittyvä juttu. "Hankin kuntosalikortin, rupeen käymään lenkillä, alotan juoksemisen...". Mut liikunnalle mulla ei ole yhtäkään tavotetta. Mun kiinnostus liikuntaa kohtaan on miinuslukemilla ja siitä syystä myös motivaatio siihen on täysi nolla. Ainut liikunta mitä harrastan vapaaehtosesti ja omasta tahdosta, on lenkit Islan kanssa. Koiran kanssa lenkit vaikka metsässä on hauskaa, enkä mä mee sinne tippaakaan itteni takia, vaan koiran. Joskus mennään parin tunninkin lenkkejä, mut jos Islaa ei olis, niin en lenkkeilis metriäkään.

Blogitiimi
Blogitiimin suhteen mulla ei oo omia tavotteita, mut yhdessä ollaan juteltu muitten tyttöjen kanssa, että voitais yrittää nähdä tänä vuonna. On aina hauskaa tavata uusia ihmisiä, saa nähdä miten onnistutaan aikatauluttamaan näkeminen, ku asutaan eri puolilla Suomea ja on niin erilaisia elämäntilanteita kaikilla, mut aina voidaan yrittää! Odotan myös ihan innolla, mitä yhteisiä postauksia keksitään tälle vuodelle!

Muut
Muita tavotteita tälle vuodelle on aika vähän. Jokavuotinen tavote on oppia lisää ruotsia ja kehittyä siinä lisää. Tänä vuonna haluan myös Johanna Kurkelan konserttiin pitkästä aikaa, kun viime vuonna ei onnistunut päästä yhteenkään konserttiin. 2015 kävin kahdessa Johannan konsertissa.

Haluan olla onnellinen tänä vuonna, mitä ikinä se sitten tarkottaakaan. Tuntuu, että mun onni kestää noin yhden päivän, ja sitte tulee taas joku katastrofi. Siitä syystä haluankin karsia kaiken ylimääräsen draaman ja negatiiviset ihmissuhteet pois mun elämästä. Pääsen paljon helpommalla niin, ja voin ehkä joskus sitte ollakki onnellinen.
Muiden Blogitiimiläisten tavotteita tälle vuodelle voi käydä lukemassa heidän blogeistaan:

16 kommenttia:

  1. Onneksi olkoon kouluun pääsystä! Isosta hakijajoukosta olet tullut valituksi.
    Mietin sitä, kun kirjoitat, että haluat karsia pois kaikki negatiiviset ihmissuhteet ja ymmärrän sen kyllä. Mutta kun mietin omia ihmissuhteitani niin oikeastaan kaikkiin liittyy aina joskus jotain negatiivistakin, harmistuksia ja pettymyksiä ja muuta. Jos karsisin omistani pois kaikki, joissa on vähänkin negatiivista, niin minulla ei olisi ketään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti!
      Aivan, en siis tarkottanutkaan että karsisin kaikki ihmissuhteet, joihin liittyy mitään negativiista. Tarkoitin, että haluan eroon ihmissuhteista, jotka ei anna mitään positiivista. Jos on kaverin kanssa ja koskaan ei oo varsinaisesti kivaa, aina näkemisistä ja keskusteluista jää jotenki huono fiilis ja se kaveruus imee vaan kaikki energiat eikä anna mitään hyvää takasin, vaikka ite antais sille ihmiselle itestään paljonkin... Sitä tarkotin negativiisilla ihmissuhteilla. En mä itekkään todellakaan oo mikään positiivisuuden perikuva, enkä sitä keltään vaadikaan. Elämään kuuluu surut, murheet, pettymykset ja vastoinkäymiset, jokaisella. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, mut niin se vaan on. Haluan tukea ja auttaa mun ystäviä jos niillä on jotain murheita, mut negatiiviseks se ihmissuhde muuttuu, jos en ite saa vastaavasti myös tukea häneltä tai pahimmillaan häntä ei edes kiinnosta mun asiat, jos hänelle on tärkeintä vaan vuodattaa omat ongelmansa jollekkin.

      Mutta onneks on myös paljon positiivisiakin ihmissuhteita, jotka haluankin säilyttää. Negatiiviset vie vaan kaiken energian, ja siks haluan niistä eroon.

      Poista
  2. Minäkään en malttaisi mennä iltaisin ajoissa nukkumaan, mutta olen päättänyt, että en katso somesta mitään enää illalla klo kahdeksan jälkeen. Tiedän, että jos alan katsoa, niin helposti meneekin pari tuntia ja sitten aamulla väsyttää. Somea katson lähinnä viikonloppuisin. Oli kyllä vaikeata alussa toteuttaa tätä, mutta on ollut hyvä päätös. suosittelen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajoissa nukkumaan meneminen on kyllä välillä todellinen taistelu! Ois varmaan paljon helpompaa, jos päättäis tehdä noin kuten sä, mutta pahoin pelkään että mulla se ei onnistuis. Tiedän ettei mua nukuttais sen aikasemmin muutenkaan, joten jos olisin esimerkiks 20-23 välisen ajan ilman konetta, puhelinta ja telkkaria, niin makaisin vaan sängyssä, pyörisin edes takaisin ja turhautuisin pahemman kerran. Toisaalta somen selailu illalla ennen nukkumaan menoa on jopa tietynlainen "iltarutiini" mulla, joten kun sen tekee joka ilta, niin aivot tajuaa et "kohta pitää nukahtaa". Paitsi Netflix on välillä vaarallinen jos ei alakaan väsyttää ja vois jatkaa aamuun asti sarjojen kattomista... Hyvä että sä oot löytänyt keinon malttaa mennä ajoissa nukkumaan! :)

      Poista
  3. Hah mulla on ihan sama juttu tuon unen kanssa! Lomalla tulee nukuttua aina se 12h yössä, arkena pakko yrittää vähintään 9-10h tai muuten on kuolemanväsynyt :D. On muuten haastavaa varata tarpeeks aikaa nukkumiselle!

    http://turkoosivadelma.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on ihan totta, et on oikeesti vaikeeta jopa löytää aikaa tarpeeks pitkille yöunille! Jos on ollut päivän menossa jossain, esim koulussa tai töissä, ja illalla näkee vaikka kaveria, sit pitäis vielä käydä ruokakaupassa ja tehä vaikka läksyjä tai lukee kokeisiin, tehä ruokaa, käydä suihkussa, ja jos haluu hetken kattoa vaikka jotain sarjaa tai jos sattuu kirjottamaan blogia niin tehdä postauksen, ja kun aamulla pitää herää aikasin ni mistä ihmeestä niitä tunteja löytyy enää nukkumiseen?

      Se on ihan tuskaa jos sattuu olemaan ihminen joka vaatii paljon unta... Toisille riittää 5h unetkin, mä olisin ihan koomassa jos en pystyis nukkumaan enempää! Onneks on sentää lomat ja viikonloput, et jos arkena ei ehdi tarpeeks nukkua ni sillon sit voi vähän kuroa univelkaa takas :D

      Poista
  4. Go girl! Sinillä on tavoitteet kohdallaan! Tsemppiä tavoitteiden saavuttamiseen ja ihanaa vuotta 2017! <3

    VastaaPoista
  5. Nyt ymmärrän sen, mitä tarkoitat sillä, että haluat eroon negatiivisista ihmissuhteista (jatkoa siis ekaan kommenttiin). Olen samaa mieltä siinä, että jos joku ihminen vie hirveästi energiaa sinusta etkä saa siitä suhteesta mitään positiivista, niin sellaista kannattaa vältellä. Olen itsekin tehnyt yhden tuttuni kanssa niin, että vaikka joudun tapaamaan häntä kyllä ajoittain, kun en halua loukata, niin olen muuttanut suhtautumistani häneen. Olen päättänyt, että en anna hänelle enää minkäänlaista valtaa tunteisiini. Juttelen hänen kanssaan, mutta siitä mistään ei jää minuun mitään tunnetta, vähän hankala selittää asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on viisainta jo ihan oman jaksamisen kannalta, että ei ole niin paljon ihmisten kanssa, joiden kanssa oleminen ei anna mitään positiivista. Toi on myös hyvä keino, että on vähän "tunteeton" kyseistä ihmistä kohtaan, kuuntelee kyllä ja tulee toimeen, mutta siinä ei oo mitään erityistä tunnetta mukana, joka auttaa siinä ettei sitten myöskään kuluta omia voimiaan siinä tai jää huonolle tuulelle näkemisistä, kun "ei vaan välitä".

      Poista
  6. Toi on ehdottomasti hyvä päätös karsia niitä sellaisia ihmissuhteita, jotka ei anna enää (juuri) mitään positiivista! Itsekin oon kantapään kautta oppinut, ettei sellaisten ihmisten kanssa kannata pakolla olla, joiden tapaamisen jälkeen on aina vähän huono fiilis... Samaistun kyllä kans tuohon nukkumisjuttuun vaikken ihan yhtä paljoa unta tarvikkaan kuin sä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se helpottaa kyllä kummasti elämää, kun ei tarvii olla ihmisten kanssa joitten näkemisestä tulee huono fiilis. Kiitos kommentista ♥

      Poista
  7. Mitä on onni? Onni on hetkiä, joista pitää nauttia. Luulen, että jatkuvaa onnellisuutta ei olekaan. Voi olla tyytyväisyyttä ja tasapainoa, mutta onnea, enpä tiedä. Ja tuntuisiko se edes onnelta, jos se olisi jatkuvaa, sittenhän se alkaisi olla tavallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuka tietäis? En uskokaan että on olemassa jatkuvaa onnellisuutta. En edes haluais sellasta, koska silloin se alkaa tosiaan tuntumaan tavalliselta, arkiselta. Mutta haluisin olla tänä vuonna onnellinen, että elämä tuntuis ihanalta. Tehdä paljon asioita jotka saa mut hymyilemään. Nauttia ilosista hetkistä.

      Poista
  8. Minä olen yrittänyt kouluttaa itseäni siihen, että kaikkien ihmisten kanssa pitää yrittää tulla toimeen, vaikkei niistä pitäisikään. Ja jos joku on ihan tarkoituksella ilkeä minulle, niin sellaista tietenkin välttelen. Onneksi ilkeitä ihmisiä on kuitenkin vähän. Yleensä se, että joku sanoo ikävästi, liittyy siihen, että hänellä itsellään on huono päivä ja se vaan sitten purkautuu minuun. Se ei tietenkään ole oikein, koska aikuisen ihmisen ei pitäisi purkaa kiukkuaan toisiin ihmisiin. Se on sallittua vain lapsille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietenkin kaikkien ihmisten kanssa pitää tulla toimeen, eihän siitä tulis mitään jos joka paikassa olis aina joku, joka vetää raivarit kun ei voi sietää toista ihmistä. Mut jos ihminen on tarkoituksella ilkeä, tai tiedostamattaankin (jolloin kyse on enemmänkin luonteesta), niin ei sellasten ihmisten kanssa tarvii väkisin olla. Mut toimeen pitää tulla. On eriasia tykkäänkö siitä ihmisestä, onko meillä jotain yhteistä tai onko sen kanssa hauskaa, kuin se että tulenko toimeen.

      Poista