lauantai 3. marraskuuta 2018

Blogitiimi - Hyvinvointihaaste ajankäytöstä

Marraskuun tiimipostausta varten jokainen tiimiläinen on viikon ajan toteuttanut toistemme keksimiä hyvinvointihaasteita. Haasteina on ollut mm. meditaatiohetki, unenseuranta, kiitollisuuspäiväkirja ja happihyppelyä! Mä sain Anniinalta haasteeksi seurata mun ajankäyttöä. Ihan älyttömän ajankohtainen aihe mun elämässä juuri nyt.

Mun kalenteri pursuaa aamusta iltaan joka päivä ohjelmaa. Ajankäyttö on aika täsmällistä ja kaikki tapahtuu minuuttiaikataululla, jotta ehdin paikasta toiseen. Iltaisin oon tosi väsynyt ja usein olisinkin jo kuudelta valmis menemään yöunille, harmi vaan että illat venyy töissäkin kasiin. Tätä on jatkunut nyt jo useita viikkoja, ettei minkään näköisiä lepopäiviä siinnä tulevaisuudessa, vaan joka päivä paahdetaan aamusta iltaan. Vielä kolme viikkoa olisi jaksettava näin, sitten valmistun ja kaikki helpottaa.

Anniinan haaste oli siis erittäin osuva! Valitettavasti mulla ei ollut resursseja muuttaa ajankäyttöä yhtään mieleisemmäkseni haasteviikon aikana, eikä vielä hetkeen muutenkaan, mutta aina voi miettiä, että miten muuttaisi jos voisi.

Maanantai 22.10.

9:00-11:15 Aamuvuoro
11:30-16:30 Päiväunet, yksin kotona, tein ruokaa
16:30 Kävellen töihin
16:45-19:30 Iltavuoro
19:30 Töiden jälkeen jäin salille
Illalla katottiin rakkaan kanssa telkkaria ja syötiin iltapalaa
23:00 Nukkumaan

Olin illalla melko väsynyt. Mulla oli ollut tuplavuoro töissä ja jäätiin vielä rakkaan kanssa salille suoraan kun pääsin töistä. Oli pelastus, että ehdin nukkumaan päikkärit työvuorojen välissä! Muutenkin oli hyvä, että vuorojen välissä ei ollut mitään pakollista ohjelmaa tai menoa minnekkään, niin ehti hengähtää.

Tiistai 23.10.

09:00-11:15 Aamuvuoro
11:30-13:30 Lounas kotona, päiväunet
13:30 Pyöräillen töihin
14.00-20:00 Lapsenhoito
Illalla telkkarinkattomista ja iltaruoka
23:00 Nukkumaan

Aamuvuorossa mun työparina oli ihana tyyppi, jonka kanssa aika hurahti ihan siivillä ja siitä vuorosta jäikin superhyvä fiilis! Onneksi ehdin taas nukkua pienen pienet päikkärit kotona, ennenkuin lähdin hoitamaan lasta. Kuuden tunnin hoito tuntui aika pitkältä, etenkin iltaa kohden alkaa sekä vauva että minä olla aika sippejä.

Keskiviikko 24.10.

09:00-11:00 Aamuvuoro
11:00 Suoraan töistä vapaaehtoisperheeseen
11:00-15:30 Lapsenhoito
15:30 Suoraan perheestä koulukaverille tekemään illaks projektia
19:00 Kotiin kaverilta
Illalla katottiin telkkaria ja rakas oli tehnyt ruokaa kun tulin kotiin
23:00 Nukkumaan

Keskiviikon aikataulu oli todella sellanen minuuttiaikataululla paikasta toiseen... Aamuvuorossa oli vielä tilanne päällä ja myöhästyinkin hieman vapaaehtoisperheestä sen takia. Tällä kertaa oltiin sovittu mun alotteesta vähän pitempi lapsenhoito ja tultiinkin lapsen kanssa meille. Leivottiin yhdessä porkkanapannaria, piirrettiin ja luettiin kirjoja. Lopuks mentiin vielä puistoon, ennenkuin vein lapsen takaisin kotiin. Sieltä kiiruhdin suoraan kaverille illaks tekemään meiän yhteistä kouluprojektia, joka saatiinkin hyvin alkuun. Tuntui, että tää päivä oli sellasta tykitystä, että huhhuh. Mutta ajankäyttö oli tehokasta ja suunnitelmallista. Olisin kyllä halunnut hengähtää jossain välissä hetken yksinäni...

Torstai 25.10.

09:00-10:45 Aamuvuoro
11:00 Lounas kotona
11:40 Pyöräillen Dilalle tapaamiseen
12:00-13:50 Tapaaminen
13:50 Pyöräillen suoraan Dilalta lapsenhoitoon
14:00-18:00 Lapsenhoito
Pyöräillen kotiin ja päivällinen kotona
21:20 Nukkumaan

Toinen hyvin tehokas päivä putkeen. Ehdin onneksi töitten jälkeen kotiin syömään. Mua vaan särki päätä ja siks päivällä ollut tapaaminen tuntui inhottavan pitkältä ja siitä ei jäänyt niin hirveästi käteen, kuin olisi ilman päänsärkyä voinut. Se lisäksi venähti ja aikataulu meinasi pettää, mutta onneksi oli pyörä alla ja ehdin alle 10 minuutissa pyöräilemään toiselle puolelle keskustaa lapsenhoitoon! Ilta ei tällä kertaa tuntunut ihan niin pitkältä kuin tiistaina, mutta kyllä uni taas maistui illalla...

Perjantai 26.10.

07:45 Herätys, suihku, aamupala, hiustenkuivaus
09:00 Kävellen töihin
09:15-11:00 Aamuvuoro
11:15 Käytiin ostamassa rakkaalle takki
12:00 Kotona lounas
14:40 Koulukaverille tekemään projektia
18:30 Kotiin
19:00 Käytiin illalla rakkaan kanssa nopeesti ruokakaupassa ja illalla pelattiin shakkia
21:30 Nukkumaan

Aamuvuorossa oli taas aikamoista härdelliä, mutta onneksi ei ollut muita töitä samalle päivälle. Käytiin ostamassa rakkaalle takki ja siinä tuli sopiva keskeytys päivään kaikesta vakavammasta. Iltapäivän vietin taas kaverilla suunnitellen projektia ja tällä kertaa edettiin oikein malliikaasti suunnitelman mukaan ja saatiin hyvin tehtyä! Illalla mulle iski halu lähteä pikkuruokakauppaan ostamaan jotain pientä hyvää. Mukaan tarttui nachosipsejä... Mutta oli kiva tehdä samalla pieni iltakävely pimeässä! Pelattiin illalla vielä shakkia, ja oli kivaa kun pystyi olemaan vaan kotona.

Lauantai 27.10.

07:45 Herätys, suihku, aamupala, hiustenkuivaus
09:15 Kävellen töihin
09:30-12:45 Ikuisuudelta tuntuva aamuvuoro
14:00 Käytiin rakkaan kanssa Kärkkäisellä ja ruokakaupassa, ja siinä reissussa menikin iltaan asti
21:20 Nukkumaan

Hurrasin jo etukäteen aamulla, että viikon seitsemäs ja viimeinen työvuoro on kohta ohi. Se tuntui vaan harvinaisen ikuisuudelta ja olin hyvin puhki kun pääsin kotiin yhden aikaan. Lähdettiin rakkaan kanssa käymään Kärkkäisellä ja sen jälkeen myös Karismaan ruokaostoksille. Sillä reissulla kestikin oletettua pitempään, kello taisi olla lähemmäs kahdeksaa kun tultiin vihdoin kotiin. Illalla väsytti taas ihan huolella, ei jaksanut Putoustakaan katsoa. Pitkä viikko kun oli jo takana, niin alkoi voimat vähän hyytyä ja halusi vaan aikasin nukkumaan.

Sunnuntai 28.10.

08:30 Herätys, suihku, aamupala, hiustenkuivaus
09:00-10:00 Pyykinpesua ja siivousta
10:30-12:00 Kummitäti tuli käymään
12:20-13:25 Junalla Helsinkiin
14:00 Kahville pikkuserkun ja rakkaan kanssa
15:00-18:00 Kiertelyä ja shoppailua Helsingissä
18:35-19:40 Juna Lahteen
20:00 Kotona, katottiin illalla Sorjosta aika myöhään...
01:00 Nukkumaan

Aamulla otettiin itteemme niskasta kiinni ja siivottiin ja pestiin pyykkiä. Mun kummitäti tuli käymään ja höpöteltiin niitä näitä. Sain houkuteltua rakkaan myös mun mukaan Helsinkiin ja kummitäti heitti meiät ajan säästämiseks Matkakeskukselle. Oli kiva nähdä Maijaa pitkästä aikaa ja päivä Helsingissä kului ihan supervauhdilla. Illalla alkoi junassa jo uni painaa, mutta jostain syystä kotona vielä virkosi sen verran, että liimauduttiin telkkarin ääreen kattomaan Sorjosta. Nukkumaan meno venähti juurikin kyseisen sarjan vuoksi.

Kaikenkaikkiaan mun "syyslomaviikko" oli hyvin kiireinen. Mistään lomastahan ei ollut tietoakaan, ei koulun, ei töiden, ei vapaaehtoistöiden eikä lastenhoidon osalta. Mutta viikko puristettiin kasaan ja siitä selviittin, ihme kyllä. Ajankäytöllisesti katsottuna se oli tehokas, mutta mä tosiaan toivoisin, että olis enemmän aikaa huilata ja olla kotona, etenkin yksin. Haluaisin mun kalenteriin joka viikolle myös yhden päivän, jolloin ei olisi pakko lähteä yhtään mihinkään. Se olisi haave, mutta tällä hetkellä kaukainen toteutuksen puolesta.

Mulle oli ympätty myös joka päivälle töitä, lisäks oli lastenhoitoa, koulujuttuja ja tapaamisia, niin aika tuntui olevan hetkittäin tosi kortilla. Tärkeetä tuntui olevan se, että nukkuu riittävästi ja ehtiin syömään. Väliaikaisesti niillä peruselementeillä pärjää kovemmastakin stressijaksosta, mutta pitemmän päälle kuolisin tähän.

Mä odotan innolla miten muut tiimiläiset on toteuttanut haasteitaan, käykää tekin lukemassa!
ps. käykää kattomassa minkä hyvinvointihaasteen mä annoin Ellille!
Jenny // Enni // Ilona // Anniina // Elli // Heli // Krista

1. Olipas kivasti toteutettu postaus. Sun elämä kuulostaa kyllä tosi kiireiseltä, niin kuin omanikin on :D Pitäisi vaan osata ottaa vaikka yksi päivä viikosta pelkästään rentoutumiseen. Se tekisi hyvää!

Ilona /https://stalkkaamunelamaa.blogspot.fi

2. Sun viikot on tosi kiireisiä! Mulla kans vähän sama homma, että haluaisin joka viikko pyhittää yhden päivän täysin vaan kotoiluun. :) Sais latailtua akkuja ja jaksais arkena taas ihan uusin voimin. Tosin välillä kyllä tuntuu, et se yks päiväkään ei riitä... :D Mut toivottavasti vierähtää nopeesti ohi tää ajanjakso ja saat ottaa vähän iisimmin! ♥

3. Aikataulun ollessa tosi kiireinen on tosi tärkeetä muistaa hengähtää ja etsiä aikaa itselleen. Sunkin viikko näyttää ollen ihan tosi tiiviillä aikataululla - hyvä, että pieniä hengähdyshetkiäkin löytyy!